Preskočiť na hlavný obsah
Oficiálna stránka Oficiálna stránka

Doména gov.sk je oficálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

  1. Domov
  2. Aktuality
  3. V testovaní PISA zaostávajú hlavne sociálne a ekonomicky znevýhodnené deti
Aktualita

V testovaní PISA zaostávajú hlavne sociálne a ekonomicky znevýhodnené deti

Aktualizované 04.07.2024

Obsah

Žiaci s lepším socioekonomickým zázemím majú s výnimkou čitateľskej gramotnosti porovnateľné výsledky s inými krajinami. Celkové výsledky Slovenska ťahajú nadol najmä žiaci s najhorším zázemím. Druhým faktorom sú slabšie výsledky v čitateľskej gramotnosti naprieč populáciou.

V PISA testovaní 2022 bolo Slovensko pod priemerom OECD vo všetkých troch oblastiach. Rovnako tomu bolo aj v predošlých testovaniach okrem matematiky v cykloch 2006 a 2009. Najďalej od priemerného skóre OECD krajín sme boli vo všetkých oblastiach v roku 2015. Najnižšie skóre dosahujeme dlhodobo v čitateľskej gramotnosti, kde aj najviac zaostávame za priemerom OECD. Najlepšie skóre dosahujeme v matematike.

Jedným z faktorov slabších výsledkov Slovenska je horšie sociálno-ekonomické zázemie žiakov v porovnaní s priemerom OECD. Slovenskí žiaci sú v priemere najviac sociálne a ekonomicky znevýhodnení zo štátov V4 a druhí najviac znevýhodnení v EÚ po Rumunsku. Vyplýva to z indexu ekonomického, sociálneho a kultúrneho statusu, ktorý je meraný v rámci PISA testovania. Tento index obsahuje tri indikátory – materiálne zabezpečenie, najvyššie dosiahnuté vzdelanie rodičov a socioekonomický status povolania rodičov.

Testy PISA ukázali veľké rozptyly v skóre medzi žiakmi zoradenými do socioekonomických kvartilov, čo sú štvrtiny žiakov vo vzorke rozdelené podľa ich socioekonomického indexu. Celkový rozptyl v skóre, to znamená rozdiel medzi najvyšším a najnižším kvartilom, sme mali v testovaní z roku 2022 najvyšší v OECD v matematike a prírodovednej gramotnosti. Pri čitateľskej gramotnosti sme mali štvrtý najvyšší rozptyl. Ak sa ale pozrieme na rozptyl medzi najnižším a druhým najnižším kvartilom, tak ten máme bezkonkurenčne najvyšší. To znamená, že žiaci s najhorším socioekonomickým zázemím zaostávajú v testoch PISA za ostatnými žiakmi na Slovensku viac než v akejkoľvek inej krajine OECD.

Viac si môžete prečítať v najnovšom blogu ISA

Aktualizované 04.07.2024