Na nákupy oblečenia a obuvi sa oplatí vyraziť vo februári a v auguste, najväčšie zľavy sú v Rakúsku
Aktualizované 04.01.2024
Podľa dát z Eurostatu udalosti posledných štyroch rokov takmer neovplyvnili sezónnu cyklickosť v segmente oblečenia a obuvi v Rakúsku a v Poľsku. To sa ale nedá povedať o zvyšných troch susedných štátoch vrátane Slovenska.
- V segmente oblečenia a obuvi sa v rámci susedných štátov sezónne výpredaje najviac prejavujú v Rakúsku. Najväčšie zľavy môžu kupujúci očakávať vo februári a v auguste, keď sa predávajúci snažia zbaviť starého tovaru pred novou sezónou. V Rakúsku ide o zľavy približne 15 % z maxím, ktoré bývajú zvyčajne v novembri a v máji. V Poľsku sú zľavy v porovnaní s Rakúskom tretinové, teda približne 5 %.
- Určitá sezónnosť bola po nástupe covidu zachovaná v Maďarsku. Rozdiely medzi cenovými maximami a minimami sú približne 3,5 percentuálneho bodu. To ale nie je možné povedať o Slovensku a o Česku, kde najmä v prípade Česka silnou infláciou zasiahnuté ceny zdeformovali inak cyklický trh.
- V októbri 2023 boli celkovo ceny oblečenia a obuvi v Česku o 46 % vyššie ako v decembri 2019. V Maďarsku ceny vzrástli o 16 %, na Slovensku o 14 %, v Poľsku o necelých 11 % a najmenej vzrástli o 6 % v Rakúsku. Z dát vyplýva, že čím je vyššia inflácia, tým výraznejšie je narušená sezónna cyklickosť.
- Aj napriek nižším sezónnym zľavám sa obuv a oblečenie dlhodobo najviac oplatí nakupovať u našich južných a severných susedov. V Maďarsku sa cenová hladina pohybuje približne okolo úrovne 86 % priemeru cien v EÚ, v Poľsku na úrovni 92 %. Slovensko sa pohybuje približne okolo priemeru, Rakúšania sú 3 p.b. nad priemerom.
Viac sa dočítate v ekonomickom prehľade ISA.
Zobraziť ekonomický prehľad ISA (PDF)Aktualizované 04.01.2024