Preskočiť na hlavný obsah
Oficiálna stránka Oficiálna stránka

Doména gov.sk je oficálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

  1. Domov
  2. Aktuality
  3. Za mzdu si môžeme kúpiť dvakrát viac paliva ako pred 15 rokmi
Aktualita

Za mzdu si môžeme kúpiť dvakrát viac paliva ako pred 15 rokmi

Aktualizované 27.05.2024

Obsah

V roku 2008 sme si z priemernej hodinovej mzdy mohli kúpiť 4,2 litra benzínu alebo 3,9 litra nafty, čo bolo najmenej spomedzi susedných krajín. O 15 rokov neskôr, teda v roku 2023, sme si už mohli kúpiť 7,9 litra benzínu alebo 8,1 litra nafty. Naša kúpna sila sa tak pri pohonných hmotách zhruba zdvojnásobila.

Pre porovnanie, v Maďarsku si vlani z priemernej mzdy mohli kúpiť 7 litrov benzínu a 6,8 litra nafty. V Česku 8,6 litra benzínu a 9,1 litra nafty a v Rakúsku až 18,8 litra benzínu a 18,3 litra nafty. Priemer za EÚ je 13,8 litra benzínu a 14,4 litra nafty.

  • Za 15 rokov sa na Slovensku pri porovnaní so susednými štátmi zvýšila kúpna sila pri pohonných hmotách najviac. Pri benzíne o 87,5 % a pri nafte o 106,5 %. Priemerný nárast za EÚ bol pri benzíne 13,2 % a pri nafte 14 %.

Začiatkom mája boli spomedzi susedných krajín najvyššie priemerné ceny benzínu na Slovensku a v Rakúsku (1,66 €/l), najnižšie v Poľsku (1,56 €/l). Pri nafte sme mali najnižšie ceny v regióne (1,54 €/l), najvyššie boli v Rakúsku (1,62 €/l).

Významný faktor výslednej ceny na čerpacích staniciach je rozhodnutie štátu o daňovom zaťažení.

  • Slovensko má spolu s Rakúskom najnižšiu sadzbu DPH na palivá v regióne (20 %). V Česku je 21 %, v Poľsku 23 % a v Maďarsku 27 %.
  • Spotrebná daň na benzín je u nás najvyššia (0,514 €/l). Najnižšia je v Maďarsku (0,393 €/l). Pri nafte je u nás sadzba 0,368 €/l. Najvyššiu majú v Česku (0,391 €/l).

Ekonomicky je správne a v súlade s medzinárodnými odporúčaniami zdaňovať viac spotrebu a menej napríklad príjmy z práce. Správne je tiež zdaňovať aktivity, ktoré majú nepriaznivé vplyvy na prostredie, takzvané negatívne externality. Tomu zodpovedá vyššie zaťaženie benzínu spotrebnou daňou na Slovensku. Spotrebná daň na naftu je u nás z tohto pohľadu relatívne nízka.

Podiel daňových príjmov štátneho rozpočtu z predaja benzínu a nafty sa dlhodobo znižuje. V roku 2008 štát získal na spotrebnej dani z minerálnych olejov 1,17 miliardy eur, čo bolo 10,9 % daňových príjmov. V roku 2020 to bolo 1,2 miliardy eur (8,1 % daňových príjmov) a vlani 1,3 miliardy eur (6,4 % daňových príjmov).

S postupným rozšírením elektromobilov bude objem týchto príjmov klesať. Vlády niektorých štátov sveta, napríklad Spojené kráľovstvo, Island, Izrael, Nový Zéland alebo viaceré štáty USA, už na takéto daňové výpadky reagujú a presúvajú daňovú záťaž aj na elektromobily. Zavádzajú napríklad vyššie registračné poplatky, dane na verejných nabíjacích staniciach alebo poplatky za prejdené kilometre.

Aktualizované 27.05.2024