Preskočiť na hlavný obsah
Oficiálna stránka Oficiálna stránka

Doména gov.sk je oficálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

  1. Domov
  2. Aktuality
  3. Potravinové reťazce za zvyšovanie cien zaplatili znížením trhového podielu
Aktualita

Potravinové reťazce za zvyšovanie cien zaplatili znížením trhového podielu

Aktualizované 01.08.2024

Obsah

V roku 2022 ceny potravín prudko rástli a veľké reťazce čelili obvineniam, že prispievajú k nárastu cien a potravinovej inflácie. Podľa prepočtov ISA tomu tak nebolo. Reťazce sa totiž strážia navzájom a strážia ich aj zákazníci. Kto priveľmi zvyšuje ceny, prichádza o zákazníkov aj o podiel na trhu.

  • Najväčšie potravinové reťazce na Slovensku počas roka 2022 mali väčšinou mierne nižšie hrubé marže ako rok predtým. To znamená, že potravinovú infláciu skôr tlmili, pretože ceny v ich predajniach rástli mierne pomalšie ako ceny, za ktoré tovar nakúpili.
  • Hrubá marža, ktorá predstavuje rozdiel medzi tržbami za predaný tovar a nákladmi na nákup tohto tovaru, a to celé v pomere k tržbám za predaný tovar, klesala v rozmedzí o 0,1-1,4 percentuálneho bodu. Jediným reťazcom, ktorý dosiahol medziročne mierne vyššiu hrubú maržu (nárast z 23,7 % na 24 %), bola Coop Jednota, ktorá má však dlhodobo najnižšiu hrubú maržu spomedzi veľkých reťazcov.

Päť najväčších potravinových reťazcov na Slovensku (Lidl, Kaufland, Tesco, Coop Jednota a Billa) má na trhu maloobchodného predaja potravín viac ako 90 percentný podiel.

  • Počas roka 2022 rástli ich tržby v priemere o viac ako 11 %. Priemerná inflácia meraná metodikou HICP bola v tom čase 12,1 %, potravinová 18,6 %. To znamená, že tržby najväčších reťazcov rástli pomalšie, ako rástli ceny potravín v slovenskej ekonomike.
  • Nadpriemerný rast tržieb predviedli Lidl a Kaufland. Oba reťazce však znižovali svoju maržu najviac zo všetkých. Prvý o 1,3 percentuálneho bodu, druhý o 1,4 percentuálneho bodu. To znamená pokles o 4,7 respektíve 4,9 %.

Podobný vývoj je možné pozorovať aj počas predchádzajúcich rokov. V období 2017 až 2022 si najväčšie siete potravín museli vybrať medzi vyššími maržami, alebo silnejším podielom na trhu. Ani jednému sa v strednodobom horizonte nedarilo zlepšenie v oboch parametroch naraz.

  • Porovnaním vývoja podielu na trhu zistíme, že ešte v rokoch 2017 a 2018 bolo lídrom Tesco. Lidl bol dvojkou a postupne zvyšoval tržby na úkor svojich konkurentov, až kým sa neprepracoval na čelo trhu. Zároveň si tým však znížil ziskovosť.
  • Zatiaľ čo v roku 2017 mal Lidl hrubú maržu na úrovni 27 percent, v roku 2022 bola na úrovni 26,6 %. Na prvý pohľad to nevyzerá ako veľký rozdiel, ale Tesco v tom istom čase zvýšilo svoju maržu z 23,8 na 26,1 %. Podiel na trhu mu však klesol o 4,8 percentuálneho bodu.

Hrubé marže potravinových reťazcov na Slovensku sú porovnateľné s Českou republikou, vyššie ako v Poľsku a nižšie ako v Maďarsku. Nie je preto možné povedať, že by boli najvyššie v regióne, patria skôr k priemeru. Ak by sme zostavili rebríček piatich reťazcov z V4, ktoré majú najvyššie hrubé marže, prvé tri by boli z Maďarska, na štvrtom by bol reťazec z Českej republiky a na piatom reťazec z Poľska.

Viac si prečítajte v najnovšom komentári ISA: https://isa.gov.sk/publikacie/

Aktualizované 01.08.2024