Potravinové reťazce za zvyšovanie cien zaplatili znížením trhového podielu
Aktualizované 01.08.2024
V roku 2022 ceny potravín prudko rástli a veľké reťazce čelili obvineniam, že prispievajú k nárastu cien a potravinovej inflácie. Podľa prepočtov ISA tomu tak nebolo. Reťazce sa totiž strážia navzájom a strážia ich aj zákazníci. Kto priveľmi zvyšuje ceny, prichádza o zákazníkov aj o podiel na trhu.
- Najväčšie potravinové reťazce na Slovensku počas roka 2022 mali väčšinou mierne nižšie hrubé marže ako rok predtým. To znamená, že potravinovú infláciu skôr tlmili, pretože ceny v ich predajniach rástli mierne pomalšie ako ceny, za ktoré tovar nakúpili.
- Hrubá marža, ktorá predstavuje rozdiel medzi tržbami za predaný tovar a nákladmi na nákup tohto tovaru, a to celé v pomere k tržbám za predaný tovar, klesala v rozmedzí o 0,1-1,4 percentuálneho bodu. Jediným reťazcom, ktorý dosiahol medziročne mierne vyššiu hrubú maržu (nárast z 23,7 % na 24 %), bola Coop Jednota, ktorá má však dlhodobo najnižšiu hrubú maržu spomedzi veľkých reťazcov.
Päť najväčších potravinových reťazcov na Slovensku (Lidl, Kaufland, Tesco, Coop Jednota a Billa) má na trhu maloobchodného predaja potravín viac ako 90 percentný podiel.
- Počas roka 2022 rástli ich tržby v priemere o viac ako 11 %. Priemerná inflácia meraná metodikou HICP bola v tom čase 12,1 %, potravinová 18,6 %. To znamená, že tržby najväčších reťazcov rástli pomalšie, ako rástli ceny potravín v slovenskej ekonomike.
- Nadpriemerný rast tržieb predviedli Lidl a Kaufland. Oba reťazce však znižovali svoju maržu najviac zo všetkých. Prvý o 1,3 percentuálneho bodu, druhý o 1,4 percentuálneho bodu. To znamená pokles o 4,7 respektíve 4,9 %.
Podobný vývoj je možné pozorovať aj počas predchádzajúcich rokov. V období 2017 až 2022 si najväčšie siete potravín museli vybrať medzi vyššími maržami, alebo silnejším podielom na trhu. Ani jednému sa v strednodobom horizonte nedarilo zlepšenie v oboch parametroch naraz.
- Porovnaním vývoja podielu na trhu zistíme, že ešte v rokoch 2017 a 2018 bolo lídrom Tesco. Lidl bol dvojkou a postupne zvyšoval tržby na úkor svojich konkurentov, až kým sa neprepracoval na čelo trhu. Zároveň si tým však znížil ziskovosť.
- Zatiaľ čo v roku 2017 mal Lidl hrubú maržu na úrovni 27 percent, v roku 2022 bola na úrovni 26,6 %. Na prvý pohľad to nevyzerá ako veľký rozdiel, ale Tesco v tom istom čase zvýšilo svoju maržu z 23,8 na 26,1 %. Podiel na trhu mu však klesol o 4,8 percentuálneho bodu.
Hrubé marže potravinových reťazcov na Slovensku sú porovnateľné s Českou republikou, vyššie ako v Poľsku a nižšie ako v Maďarsku. Nie je preto možné povedať, že by boli najvyššie v regióne, patria skôr k priemeru. Ak by sme zostavili rebríček piatich reťazcov z V4, ktoré majú najvyššie hrubé marže, prvé tri by boli z Maďarska, na štvrtom by bol reťazec z Českej republiky a na piatom reťazec z Poľska.
Viac si prečítajte v najnovšom komentári ISA: https://isa.gov.sk/publikacie/
Aktualizované 01.08.2024