Priveľké zameranie na automobilový priemysel robí Slovensko zraniteľným, ukázať to môžu prípadné clá Číny na európske autá
Aktualizované 29.10.2024
Automobilky v EÚ sa ocitli v kríze. Vyrábajú viac vozidiel ako dokážu predať a dopyt po elektromobiloch stagnuje. Zvonka ich konkurenčne ohrozujú lacné elektromobily z Číny, proti ktorým sa EÚ bráni clami. Zvnútra čelia tlaku pre ambiciózne emisné ciele EÚ.
Slovensko zatiaľ krízu príliš necíti a naďalej posilňuje svoje zameranie na výrobu automobilov. Tento rok na odvetvie vynaložilo vyše 95 % investičnej pomoci.
Členské štáty EÚ podporili zvýšenie dovozných ciel na lacné čínske elektromobily z 10 na 45 %. Prípadná odveta Číny by sa Slovenska výrazne dotkla, keďže patrí medzi najväčších výrobcov a vývozcov vozidiel so spaľovacím motorom do Číny.
Aj preto Slovensko spolu s Nemeckom, Maďarskom, Slovinskom a Maltou hlasovali proti clám. Tretina štátov vrátane Česka sa zdržala.
Čína vlani predstihla Japonsko a stala sa najväčším vývozcom vozidiel, najmä vďaka lacným elektromobilom. Európska komisia clá odôvodnila tým, že jej cieľom je chrániť európskych výrobcov pred dumpingovými cenami čínskych elektromobilov dotovaných štátom.
Čína už odpovedala uvalením ciel na dovoz koňaku z Francúzska, ale skloňuje aj ďalšie odvetné opatrenia. Napríklad clá na dovoz potravín (mäso a mliečne výrobky) a vozidiel s objemom motora nad 2,5 litra. Práve také modely, napríklad VW Touareg, Porsche Cayenne a Land Rover Defender, sa vo veľkom vyrábajú na Slovensku a vyvážajú do Číny.
Na porovnanie, Kanada a USA tento rok ohlásili na dovoz čínskych elektromobilov 100 % clá.
Čína aj USA majú oproti EÚ väčší podiel na trhu elektromobilov. Spomedzi piatich najväčších výrobcov sú štyria čínski a americkí a len jeden európsky. Americká automobilka Tesla mala v prvej polovici tohto roka podiel na svetovom trhu 17 %, čínsky BYD 16 %. Podiel nemeckého Volkswagenu od roku 2021 klesá z 13 % na aktuálnych 7 % (Zdroj: statista.com).
Európski výrobcovia navyše čelia výrazným regulačným obmedzeniam. Podľa európskej emisnej legislatívy (balík Fit for 55) by sa mal v roku 2035 v EÚ skončiť predaj vozidiel so spaľovacím motorom. Táto méta aj čiastkové plány sa postupne ukazujú ako príliš ambiciózne.
Očakávania neplní ani doterajší dopyt po elektromobiloch. Podľa Martina Jahna, prezidenta českého Sdružení automobilového průmyslu a člena predstavenstva Škody Auto, je rozdiel medzi plánovanými a reálnymi predajmi elektromobilov miestami až 40 %.
Európske automobilky musia postupne znižovať priemerné emisie na jedno vyrobené vozidlo. Na budúci rok je cieľ stanovený na 93,6 gramu CO2 na kilometer. Podľa automobiliek je to nereálne pre nízky dopyt po elektromobiloch. Za nesplnenie limitov im od Únie hrozia pokuty v miliardách eur.
Viaceré štáty (Nemecko, Taliansko, Česko, Poľsko) chcú revidovať emisnú legislatívu už budúci rok, pôvodne bol stanovený rok 2026.
Na Slovensku sa vlani vyrobilo viac ako milión osobných vozidiel. V roku 2021 sme boli 4. najväčším vývozcom transportných zariadení do Číny po Nemecku, USA a Japonsku (Svetová banka). Automobilky na Slovensku tvorili vlani takmer polovicu tržieb v priemysle (46,5 %) a 41,4 % z celkového exportu (Zväz automobilového priemyslu).
Podľa prepočtov ISA smerovalo vlani do odvetvia 84 % a tomto roku zatiaľ 96 % objemu investičnej pomoci, čo je spolu 626 miliónov eur. Aktuálne vláda schválila ďalších 26 miliónov pre juhokórejskú spoločnosť Hyundai Mobis, ktorá bude v Novákoch vyrábať automobilové komponenty.
Prílišná orientácia na jedno odvetvie a osobitne na výrobu v automobilovom odvetví môže byť riziková. Výroba má totiž nižšiu pridanú hodnotu ako iné činnosti. Napríklad Nemecko sa zameriava viac na riadenie, výskum, vývoj a logistiku, a tak je pri obmedzení vývozu alebo výroby menej zraniteľné ako Slovensko. Orientácia na výrobu tiež spôsobuje, že je pre Slovensko ťažšie vymaniť sa z pasce stredného príjmu (Stöllinger 2021). Preto má graf zostavený podľa tzv. „smile curve“ hypotézy za Nemecko podobu úsmevu a za Slovensko podobu zamračenia.
Aktualizované 29.10.2024