Najsilnejšou stránkou v podnikaní na Slovensku je pripojenie k sieťam a vstup na trh
Aktualizované 18.12.2024
Podľa novej správy Svetovej banky Business Ready (B-Ready), ktorá hodnotí podnikateľské prostredie, má Slovensko z desiatich sledovaných oblastí najlepší výsledok v pripojení k sieťam (voda, elektrina a internet) a pri vstupe firiem na trh. Najhorší výsledok dosiahlo v daňovej oblasti.
V kategórii Energie a služby, ktorá sleduje pripojenie k elektrine, vode a internetu, Slovensko získalo vyše 86 bodov z možných 100, čo bolo najviac z 50 sledovaných štátov.
Ďalšími oblasťami s vysokým bodovým hodnotením sú Vstup firiem na trh a Medzinárodný obchod. V oboch Slovensko získalo nad 80 bodov.
V top 10 štátoch sa Slovensko umiestnilo v štyroch kategóriách: Energie a služby, Medzinárodný obchod, Súdne/mimosúdne riešenie sporov a Konkurzné konania. Z V4 bolo do prieskumu zahrnuté popri Slovensku už len Maďarsko, ktoré sa v top 10 štátoch nachádza v 8 z 10 kategórií.
V kategórii Zdanenie získalo Slovensko necelých 50 bodov a skončilo na 35. priečke. Najväčšiu bodovú stratu spôsobil čas potrebný na vyplnenie daňového priznania a zaplatenie dane, ale aj vysoké sociálne odvody na strane zamestnávateľa.
Svetová Banka novou správou B-Ready nahradila predchádzajúci projekt Doing Business, ktorý bol ukončený z dôvodu objavenia chýb v dátach pri niektorých štátoch. Cieľom je poskytnúť komplexnejší a transparentnejší výstup než predchádzajúci projekt.
V prvom ročníku B-Ready (2024) bolo hodnotených 50 štátov, z toho 8 členov EÚ. V ďalšom roku (2025) by Svetová banka mala pridať ďalších 62 štátov. V poslednej fáze (2026) bude správa zahŕňať 184 štátov.
Čo sa hodnotí:
- Vstup podnikov na trh – kvalita regulácií pre vstup na trh, digitálne služby a transparentnosť informácií, časová a finančná náročnosť registrácie novej firmy.
- Nehnuteľný majetok – kvalita stavebných, právnych a environmentálnych regulácií, digitálne služby a transparentnosť informácií, časová a finančná náročnosť prevodu majetku a získania povolení.
- Energie a služby – kvalita regulácií (bezpečnostných, environmentálnych), digitálne služby a transparentnosť informácií, časová náročnosť a spoľahlivosť dodávky energií a služieb.
- Pracovná sila – kvalita regulácií, adekvátnosť verejných služieb pre zamestnancov, sociálne náklady a služby zamestnávateľa.
- Finančné služby – kvalita regulácií (napríklad bezpečnostných), dostupnosť informácií v úverovej infraštruktúre, dostupnosť pôžičiek a využívanie e-platieb.
- Medzinárodný obchod – kvalita regulácií, kvalita verejných služieb uľahčujúcich medzinárodný obchod, náročnosť podmienok dovozu a vývozu.
- Zdanenie – administratívne procesy a transparentnosť regulácií, kvalita verejných služieb poskytovaných daňovou správou, časová náročnosť a finančná záťaž pre firmy.
- Súdne/mimosúdne riešenie sporov – kvalita regulácií, kvalita verejných služieb a jednoduchosť riešenia obchodného sporu.
- Hospodárska súťaž – kvalita regulácií (napr. kontrola hosp. súťaže), kvalita verejných služieb, implementácia kľúčových služieb na podporu hospodárskej súťaže na trhu.
- Konkurzné konania – kvalita regulácií pre konkurzné konania, kvalita inštitucionálnej a prevádzkovej infraštruktúry pre platobnú neschopnosť, časová a finančná náročnosť riešenia platobnej neschopnosti.
Aktualizované 18.12.2024